Thursday 12 July 2012

CADANGAN KENAIKAN GRED PEMBANTU MAKMAL C17 KE C27

Soalan: MENGAPA HANYA IPTA?

Kalau tak ada sijil SPM dan lulus subjek sains tak usahlah anda memohon jawatan Pembantu Makmal.  Berita di atas saya ambil dari Blog Cuepacs bertarikh 11 Julai 2012 yang di nukil dari akhbar BERNAMA.

Saya tidak nampak perbezaan tugas Pembantu Makmal dimana-mana jabatan.  Tanggungjawab yang diamanahkan hampir sama semuanya, samada di IPTA, di KPM(Kementerian Pelajaran) atau di mana-mana kementerian.  Kalau nak bagi kenaikan bagi semuanya, mengikut kesesuaian, seperti berdasarkan lama berkhidmat dan jumlah kursus yang dihadir.  Saya tak nampak kewajarannya nak naikkan gred dari C17 ke C27 begitu sahaja.

Kami telah lama berkhidmat sebagai Pembantu Makmal Pelajaran C17,  nak dapat naik C22 pun susah kerana pos yang di tawarkan terhad, apa lagi nak di naikkan ke gred C27.

Kami di sekolah kena menyapu lantai makmal, kena basuh tingkap makmal, kena basuh lantai dan meja makmal,  Saya diberi tahu di IPTA semuanya di swastakan,  Mana yang banyaknya kerja di IPTA.

Selain itu kerja yang mesti kami lakukan selain dari buat larutan dan keperluan guru kami juga lakukan kerja-kerja membaik pulih perabot, alatan yang rosak, servis microscope dan banyak lagi kerja-kerja masa cuti yang kena kami buat.  Ada kerja ini di IPTA? (maaf kami jangka kerja seperti ini di IPTA juga pembekal yang buat)

Di sekolah kami kena melayan seramai hampir 2000 orang pelajar selain karenah guru.  Agaknya berapa ramai pelajar di IPTA pembantu makmalnya kena layan.....................

Saya menyeru kepada KSKM supaya bertindak, supaya pembantu makmal C17 pelajaran juga dapat keistemewaan serupa seperti yang dicadangkan untuk pembantu makmal IPTA.

Kepada Pembantu Makmal C17 di IPTA saya memohon maaf sekiranya ada ayat yang mungkin disalah faham, namun niat dihati saya, alangkah baiknya jika tawaran gred yang nak diberikan juga dibuka kepada semua Pembantu Makmal kerana kerja-kerja kita serupa.  Sama-sama kita berdoa semoga Allah berikan yang terbaik untuk kita.


No comments:

Post a Comment